לא רק צ'אט: הנה 4 כלים שישמשו אנשי IT ביומיום
אם כבר יש לחץ לעבוד עם AI ביומיום, בואו נבין איך בדיוק הבינה יכולה לעזור ולקדם אתכם בעבודה השוטפת
מאת: מאיר גרינברג
כבר שנתיים שכמעט שאין שיחה שלא שומעים בה את המונחים ChatBot, AI, Agent או GPT. הבינה המלאכותית נכנסה לחיינו בסערה, תעשיות מכל הסוגים מאמצות את הטכנולוגיה החדשה וכך גם אנשים פרטיים, שמדברים עם הבינה, מבקשים ממנה מתכונים ואפילו מתייעצים לגבי בעיות אישיות בחיים.
האימוץ המהיר והכולל הזה גם מביא איתו לחץ מסוים, בעיקר בעבודה – תעבדו עם ה-AI או שתישארו מאחור. אני אמנם לא ממליץ לעשות דברים רק מתוך לחץ, אבל אם הוא כבר קיים כדאי לעשות סדר ולהבין איך בדיוק הבינה יכולה לעזור בעבודה השוטפת ולקדם אתכם ביום יום.
כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime
אבל קודם קצת היסטוריה: אז אמנם ה״באזז״ על AI הוא מהזמן האחרון, אבל התחום הזה התחיל עוד הרבה קודם. הצ׳אטבוט הראשון הומצא בשלהי שנות ה-60 באוניברסיטת MIT על גבי מחשב Mainframe (איך לא). לצ׳אטבוט הזה קוראים Eliza, הוא פותח על ידי יוסף וייזנבאום (Joseph Weizenbaum) ומטרתו היתה לבצע שיחה טיפולית עם אנשים. אמנם מונחים כמו AI ו-LLM לא היו קיימים אז, אבל כבר בשנות ה-60 יכלו בני אדם להתכתב באנגלית חופשית עם מחשב שעונה להם תשובות קונקרטיות ולתת להם תחושה שהוא מבין אותם.
היום הבינה כבר משמשת אותנו במגוון דרכים ומבטיחה להפוך את החיים שלנו לקלים בהרבה. איך בדיוק? הנה כמה כלים שיכולים לעזור לאנשי IT, כלים פשוטים וזמינים שתוכלו להתחיל להשתמש בהם אחרי שתסיימו לקרוא. הכלים פה הם במודל "freemium״ והם יכולים להקל על חיי היום יום שלנו.
1. Lucidchart AI – מעצב התרשימים
מעצב התרשימים הזה הוא מערכת שיכולה ליצור תרשים ארכיטקטורה מלא תוך פחות מ-5 דקות. יש לה ספריית צורות הכוללת בתוכה AWS, Azure, Cisco, Kubernetes ועוד.
איך זה עוזר לאנשי IT? כמה פעמים רציתם לייצר Flowchart לתהליך ופשוט עזבתם את זה באמצע אחרי כמה חצים שלא יצאו כמו שצריך? או כשרציתם תרשים ארכיטקטורת רשת של הארגון שלכם והתחלתם לנבור בעשרות ספריות Visio בשביל האייקון המתאים. עכשיו אתם יכולים לכתוב באנגלית פשוטה את מה שאתם רוצים והמערכת תצייר את זה בשבילכם בתוך שניות.
ביקשתי מ Lucidchart AI לייצר לי ארכיטקטורת רשת בסיסית וזו התוצאה:
2. Jira AI – מנהל המשימות
Atlassian הוסיפו AI למערכת ה-Jira וזה מאפשר אוטומציה קלה יותר בתהליכי ניהול משימות, בניית דשבורדים חכמים ויציאת JQL מפרומפט באנגלית פשוטה. לאלו מכם שמשתמשים גם ב-ITSM, יש לג׳ירה היום סוכן חכם שיודע לענות לבד לקריאות ולחסוך לכם עבודה.
איך זה עוזר לאנשי IT? זה כלי שממש יענה לקריאות במקומכם. הכלי הזה יכול ללמוד מכל ה-KB שכתבתם אי פעם ב-Confluance מתוך תקווה שמשתמש קצה יקרא את המדריך ולא יצטרך לפתוח לכם טיקט. כך, במקום שהקריאה תגיע אליכם, הוא יענה תשובות רלוונטיות למשתמשים בקריאה לפי המדריכים שהעלתם. ממש אפשר כבר להגיד לסוכן שיעבוד בג'ירה ולכו תשתו בירה 🙂
3. Perplexity – מנוע תשובות
Perplexity זה כמו Google על סטרואידים. באמת שהבעיה היחידה שלי איתו היא השם, בטח אחרי שהתרגלנו ל-google it. הוא מחובר לאינטרנט, נותן את רשימת המקורות שעליהן ביסס את התשובה, ובגדול אתם יכולים לשאול אותו כמעט כל דבר שפעם הייתם מחפשים בגוגל.
איך זה עוזר לאנשי IT? בגדול מדובר במנוע חיפוש והוא שימושי בכל זמן שאתם צריכים למצוא משהו, בעבודה הוא יעיל במיוחד כשצריך לבצע השוואה בין מערכות שונות (כולל מחירים בזמן אמת), או לדלות מידע מעשרו אתרים כדי לחפש מדריכי step-by-step. פיצ׳ר שימושי שמבדיל את הכלי הזה מאחרים הוא היכולת לייצא לינק עם השיחה הספציפית איתו ולהעביר למישהו או לשמור את התשובות, כך שהוא גם ממש חוסך זמן.
לדוגמה, שאלתי אותו: ״What is vmware best practice for VMs time synchronization?״ ומה שנקרא טוב מראה עיניים אז תבחנו בעצמכם את התוצאה:
אגב, אם תרכשו את גרסאת ה-Pro שלו תוכלו דרכו להשתמש גם במודלים נוספים כגון: GPT-4o, Claude-3, Sonar Large (LLama 3.1) ועוד.
4. Claude – העוזר האישי
בדומה ל-ChatGPT, גם קלוד של חברת Anthropic הוא צ'אט והוא יכול לכתוב לנו קוד ולהסביר אותו כמו מורה פרטי.
איך זה עוזר לאנשי IT? אנשי IT אינם מושלמים – אי אפשר גם להיות ממש טובים בתחום שלנו וגם להצליח לכתוב כמו גרוסמן. קלוד יעזור לכם בכל מה שקשור למלל: תמצות של מאמר ארוך שאתם קוראים על כלי חדש או על תקלות חדשות; וגם יעזור לכם לכתוב ולדייק את המצגת שאתם עובדים עליה עבור ההנהלה או לקוח חדש. לקלוד מגיעים דרך גוגל, נרשמים עם המייל ומתחילים לדבר איתו, ולדעתי הוא הצ'אט הנוח ביותר להתכתבות בשפה העברית.
איך מסיימים כתבה על כלי AI? הכי טוב לשאול את הבינה, לא? בדקתי את המערכות השתמשתי בכמה מערכות AI, נתתי להן את הכתבה וביקשתי להשתמש בסגנון הכתיבה שלי ולכתוב פסקת סיכום.
ChatGPT 4o: לסיכום, בינה מלאכותית הפכה לחלק בלתי נפרד מעבודת אנשי ה-IT, וחשוב להבין איך ניתן לנצל את הכלים החדשים בצורה חכמה ויעילה. הכלים שהצגתי כאן הם רק קצה המזלג של האפשרויות שעומדות לרשותנו, ושימוש חכם בהם יכול לחסוך לנו זמן, לייעל תהליכים ולשפר את איכות העבודה. בעוד שהתפתחות טכנולוגית כזו מציבה לא פעם אתגרים, היא גם פותחת פתח להזדמנויות חדשות, ומי שיתפוס את הטרנד בזמן יוכל להיות צעד אחד לפני כולם.
Perplexity: הבינה המלאכותית כבר כאן, והיא משנה את הדרך שבה אנו עובדים וחיים. עבור אנשי IT, הכלים שהזכרנו יכולים להפוך את העבודה ליעילה יותר, לחסוך זמן ולשפר את התוצרים. עם התקדמות הטכנולוגיה, חשוב להישאר מעודכנים ולנצל את הכלים הללו כדי להקל על חיי היום-יום. בין אם מדובר ביצירת תרשימים מורכבים, אוטומציה של תהליכי עבודה, כתיבת קוד או חיפוש מידע – הבינה המלאכותית מציעה פתרונות מגוונים ונגישים. אז אל תחכו, התחילו להתנסות ולהטמיע את הכלים הללו בעבודתכם השוטפת, ותראו כיצד הם יכולים לשדרג את היכולות שלכם ולהפוך אתכם למובילים בתחומכם.
Claude: הנה פסקת סיום בסגנון הכתיבה שלך:
אז מה אומרים? הבינה המלאכותית לא באה להחליף אותנו, אלא להיות השותף שלנו. היא לא רק טרנד חולף, אלא כלי עוצמתי שיכול להפוך את העבודה שלנו ביותר יעילה, יצירתית ומעניינת. בסופו של דבר, AI הוא רק כלי – והכישרון האמיתי הוא שלנו, אנשי ה-IT. אז במקום לפחד, בואו נחבק את הטכנולוגיה החדשה, ניקח אותה צעד אחד קדימה ונהפוך אותה לחלק מארגז הכלים שלנו. העתיד שייך למי שיידע להשתמש בה נכון.
הכותב הוא Global IT Manager בחברת PlaxidityX