המחתרתי או המרדן: מי אתם מבין 5 הטיפוסים לאימוץ AI במקום העבודה?

מחקר חדש של סלאק מיפה 5 פרסונות לפי רמת השימוש שלהן ב-AI במקום העבודה, במטרה לסייע למעסיקים לעודד שימוש בטכנולוגיה

רונה חזקיה
10.10.24

מקור: dreamstime

טיול משפחתי, לשדרג מייל באנגלית או לנתח לוגים – בינה מלאכותית הולכת ותופסת יותר ויותר מקום בחיינו, בהנחה שאנחנו משתמשים בה. כמו בכל טכנולוגיה, גם ב-AI יש מי שכבר מאמץ אותה בהתלהבות ומי שפוחדים להתקרב.

בעידן שבו חברות וארגונים עובדים על הטמעת AI אצלם כדי להישאר תחרותיים וחדשניים, מתברר שדווקא העובדים לא תמיד מאמצים את הטכנולוגיה באופן מלא.

מחקר חדש של סלאק, פלטפורמת המסרים הארגונית של סיילספורס, בחן מה מניע עובדים להשתמש בבינה מלאכותית וכיצד הם מרגישים לגבי השימוש בה בזמן העבודה. המחקר סקר 5,000 עובדים במשרה מלאה ברחבי העולם וערך ראיונות מעמיקים, וגילה כי מינואר ועד יוני 2024 השימוש ב-AI במקום העבודה עלה ב-23%; ובין ספטמבר 2023 ליוני 2024 כבר נרשמה עלייה של 60%. ניכרת מגמה של יותר ויותר עובדים המאמצים את הבינה המלאכותית וכמחצית מהנסקרים (47%) מביעים התלהבות מהטיפול של הבינה המלאכותית במשימות בעבודתם.

לכל פרסונה דאגות משלה

הסקר מיפה וחשף חמישה “טיפוסים” שמעסיקים צריכים להכיר כאשר הם מיישמים כלי AI ומגייסים עובדים לתפקידים אלו. לכל פרסונה יש מניעים ודאגות ייחודיים שכדאי שהמעסיקים יכירו:

– המקסימליסט (30%): מקסימליסטים משתמשים בבינה מלאכותית מספר פעמים בשבוע כדי לשפר את עבודתם ומעודדים אחרים לעשות כן. 65% מהם עושים שימוש “כבד” ב- AI, והמוטיבציה המרכזית היא שיפור איכות העבודה. כמעט מחציתם מציינים שהארגון מעודד שימוש ב-AI.

– המחתרתי (20%): המחתרתיים הם מקסימליסטים בתחפושת, משתמשים ב-AI לעתים קרובות אך מהססים לשתף את עמיתיהם בכך שהם עושים זאת. מחציתם (55%) משתמשים ב-AI לפחות פעמיים בשבוע, 74% מהם לא משתפים באופן פעיל את השימוש שלהם או מעודדים אחרים להשתמש ב-I, ו-43% אומרים שהחברה שלהם לא מעודדת את השימוש ב-AI בעבודה.

– המרדן (19%): המרדנים אינם חלק מההייפ סביב הבינה המלאכותית. הם נמנעים משימוש ב-AI ורואים בו פרקטיקה שאינה הוגנת, בזמן שעמיתיהם לעבודה עושים שימוש בכלים אלה. מעניין לגלות ש-66% מהמרדנים אינם משתמשים בכלי בינה מלאכותית ו-58% מהם אף מאמינים ש-AI מהווה בעיקר איום על החברה.

– אוהד העל (Superfan) (16%): אוהדי העל מעריצים את השימוש היצירתי בבינה מלאכותית של אחרים, אך משתמשים בעצמם ב-AI לעיתים רחוקות. הם נרגשים מהתקדמויות טכנולוגיות בבינה מלאכותית אך טרם שילבו אותה באופן ממשי בעבודתם. מתברר ש-72% מאוהדי העל משתמשים ב-AI פחות מפעם בחודש ו-76% מהם מעריצים קולגות המיישמים AI בדרכים יצירתיות.

– הצופה (16%): הצופים אדישים לבינה מלאכותית ועדיין לא הטמיעו אותה בתהליכי עבודתם. שליש מהם מעוניינים ללמוד יותר ולפתח מיומנויות ב-AI אך ניגשים לנושא בזהירות.

לא עניין של One Size

סקר נוסף של החברה מצא כי הדחיפות של מנהלי ארגונים ליישום בינה מלאכותית גדלה פי 7 מאז תחילת השנה, אך יותר משני שלישים מהעובדים עדיין לא השתמשו בטכנולוגיה זו בעבודה. יש סיכון אמיתי שאם המגמה הזו תמשיך: חברות ועובדים עלולים להחמיץ הטבות ממשיות, בין שמדובר בחדשנות ארגונית ובין שברווחת עובדים ושיפור תנאי עבודה.

המחקר החדש מראה שאימוץ בינה מלאכותית על ידי עובדים אינו יכול להיעשות בגישת “גודל אחד מתאים לכולם”. “כמנהיגים ומנהלי ארגונים חשוב שנתאים את הגישה שלנו ונעזור לכל עובד להצליח במקום העבודה המונע על ידי בינה מלאכותית”, אומרת כריסטינה ג’אנצר (Christina Janzer), סמנכ”לית המחקר והאנליטיקה בסלאק, “פרסונות אלו יוצרות מפת דרכים חזקה שעוזרת למנהלים להבין היכן העובדים שלהם נמצאים במסע הבינה המלאכותית שלהם ולעזור להם לנצל את יתרונותיה של הטכנולוגיה החדשה”.

No comments found.

משרות פתוחות

אולי פיספסת

Geektime INSIDER

זה המקום להכיר את החברות, המשרדים וכל מי שעושה את ההייטק בישראל (ויש גם מלא משרות פתוחות!) #תוכן מקודם