הבינה המלאכותית מכריחה ארגונים להשתנות, וזה לא פשוט
הבאתם לעובדים הרצאה על AI? זה לא מספיק כדי להטמיע שינוי ארגוני משמעותי. אז מה כן כדאי לעשות?

מחוללת השינוי כבר פה. תמונה: Pixabay
הכניסה של AI הפכה את השינוי הארגוני למנגנון הישרדותי, כזה שמאפשר להתמודד עם אתגרי השוק הגלובלי, לנצל טכנולוגיות מתקדמות ולהתאים לעולם המשתנה במהירות. אם נדבר טיפה על סטטיסטיקות, אז 91% מהחברות המובילות בעולם משקיעות באופן מתמשך בתעשיית הבינה המלאכותית, 31% מהארגונים מתכוונים להגדיל את ההשקעה ב-AI ולמידת מכונה ויותר מ-50% מהחברות מתכוונות להעסיק מומחים נוספים בתחום הבינה המלאכותית.
האתגר הקשה של שינוי התרבות
אנחנו חיים במציאות חדשה, וזה אומר שיש צורך בהתאמה של מבנה, תרבות ואסטרטגיה. ארגונים מצליחים משקיעים באוטומציה של תהליכים, בהטמעה של מערכות ניתוח נתונים חכמות ובשיפור חוויית הלקוח באמצעות כלים חדשניים, אך זה לא נגמר כאן – ההצלחה תלויה גם בטיפוח תרבות של שיפור מתמיד וגמישות ארגונית, כזו להסתגל לשינויים בשוק.
למעשה, אחד האתגרים המרכזיים בתהליך של שינוי ארגוני הוא הצורך לשנות את התרבות הארגונית. זה אומר שינויים מבניים או טכנולוגיים, אך גם הסתגלות עמוקה של העובדים והמנהלים – שינוי בגישות, בתפיסות ובאופן הפעולה היומיומי של הארגון.
מחוללת השינוי כבר פה – הנוכחות של הבינה המלאכותית דורשת מהעובדים והמנהלים להסתגל אליה באופן שהיא משתלבת בסביבת עבודתם. AI מניעה שינוי בתרבות ארגונית, וזה לא פשוט. כדי להוביל שינוי מוצלח מנהיגים בארגונים נדרשים לגלות פתיחות ויצירתיות.
לא מעט ארגונים מביאים הרצאות וסדנאות לעובדים שלהם על AI. הרצאות בהחלט יכולות להעלות מודעות, להציג את הנושא ולתת כלים, אך לרוב הן אינן מספיקות כדי ליצור שינוי משמעותי בארגון.
חשוב להיזהר מהסתמכות יתר על הרצאות וסדנאות חד פעמיות – הן אמנם מעניקות ידע בסיסי ומיומנות, אך כדי להטמיע בינה מלאכותית בצורה אפקטיבית, יש צורך בתהליך למידה מתמשך, הכולל סדנאות מעשיות, התנסות בפועל והדרכה שוטפת. בעיקר בעידן שבו מהירות היא שם המשחק, המנהיגים חייבים לפתח חזון ברור ויכולת לזהות הזדמנויות בתוך המרוץ הזה. בעיניי, מנהיגות היא היכולת להניע אנשים וליצור סביבה שבה כל אחד מרגיש שיש לו חלק בשינוי.

שיתוף העובדים יהפוך אותם לנכס הכי גדול של החברה. תמונה: Pixabay
תנו לעובדים אפשרות ללמוד
בתהליכי טרנספורמציה ארגונית חשוב לשים לב לאופן שבו הבינה המלאכותית משפיעה על העובדים. מצד אחד, הטכנולוגיה מצמצמת עומסים בעבודות שגרתיות ומשפרת את היעילות; אך מצד שני, היא יוצרת חשש טבעי מפני החלפתם על ידי מכונות.
ארגונים שמצליחים לשלב AI בצורה חכמה הם אלו שמציבים את העובד במרכז – מאפשרים לו ללמוד, להתפתח ולהשתמש בטכנולוגיה ככלי שמעצים אותו, במקום להחליפו. כשעובדים מרוצים ומעורבים הם הנכס החשוב ביותר של כל ארגון. גם שילוב נכון של בינה מלאכותית יהפוך אותה לשותפה ליצירה ולשיפור, ולא לאיום. בפועל זה אומר שחשוב מאוד לשים לב שכאשר עושים הרצאות וסדנאות על הבינה המלאכותית, עדיף להתמקד בהצגת ה-AI ככלי עזר שתומך בעובדים ועוזר להם לשפר את הביצועים שלהם.
הטרנספורמציה הארגונית אינה אופציה, היא הכרח. ארגונים שלא ישכילו לאמץ את השינוי עלולים למצוא עצמם מחוץ למשחק. המנהיגות, התרבות הארגונית וההשקעה בטכנולוגיה ובאנשים הם אלה שיקבעו את הצלחת הארגון בעידן החדש.
וזה בדיוק הזמן לשאול את עצמנו: האם אנחנו רק שורדים את השינוי או שאנחנו מובילים אותו? התשובה לשאלה זו תכתיב את מקומם של ארגונים בשוק העבודה של מחר.
הכותבת היא מייסדת NextGenAI, יועצת אסטרטגית, מרצה ומדריכה בתחום הבינה המלאכותית בארץ ובחו"ל; מנהלת את קהילת AI Meetup Mindstone בניו יורק ועובדת כמדריכת AI דרך חברת Mindstone עבור חברות באירופה ובארה"ב