“אני בעד לזרוק אנשים למים אבל מקפידה לתת חכה. צריך לדאוג שיהיו להם הכלים הנכונים ושייהנו מהדרך”
סיגלית שביט, Global CIO ב-Cellebrite, למדה בצבא איך להיות מנהלת ורק אחר כך החלה לצבור ניסיון מקצועי, היא מאמינה שנראה בקרוב הרבה יותר ממודל ה-IT as a Service ומספרת איזו טכנולוגיה היא מתכננת לחברה שבונה עצמה לסקיילים גבוהים מאוד
במדור מנמ”ר על הבר אנחנו משוחחים בכל פעם עם CIO או CISO שיספרו לנו קצת על עצמם, על הדרך שעשו כדי להגיע לתפקיד ועל שיטות העבודה והניהול שלהם; נדבר על השינויים בתעשייה ובתפקיד ונכיר גם צדדים פחות מקצועיים. והשבוע מתארחת סיגלית שביט, Global CIO ב-Cellebrite. שנתחיל?
היי סיגלית, נשמח לשמוע על המסלול האישי שעשית בקריירה עד לתפקיד הנוכחי.
היו מספר תפקידים בעלי משמעות בבניית הקריירה שלי – אתחיל בצה”ל משום ששירתי כקצינה, מפקדת יחידת מעבר של חיילים וחיילות שהחיים פחות האירו להם פנים. זה אמנם לא תפקיד שקידם אותי מבחינת ניסיון טכנולוגי, אבל זו הייתה תקופה מעצבת שבנתה אותי למנהלת שאני היום ולימדה אותי מיומנויות רכות של הכלה והקשבה, אך גם נחישות, אסרטיביות ואומץ ניהולי.
מבחינת ניסיון מקצועי, בתחילת דרכי ניהלתי את פרויקט נמ”ר (ניהול מרכזים רפואיים) של משרד הבריאות לטרנספורמציה דיגיטלית; ב-ECI עבדתי על בנייה מחדש של מערך ה-IT כ-Insourcing לאחר שנים רבות של Outsource במסגרת מעבר מחברת חומרה לחברת תוכנה. בפדקס ישראל ה-IT הוא חלק מהעסק ועבדתי בין היתר על העברת המערך לטכנולוגיות מודרניזציה והכנסת מערך אנליטיקות מתקדם. עם סייברארק עברתי מסע של שינוי ובנייה, מחברה קטנה של מוצר on premise לחברת אנטרפרייז גלובאלית, מבוססת ענן, עם פורטפוליו מוצרים בשוק שלא היתה בו קודם.
אני יכולה להגיד שחוט השני שעובר בתפקידים שעשיתי הוא לקיחת אחריות על שינויים ומהלכים גדולים, באופן שמחייב שינוי פנימה בתוך ה-IT וגם בתהליכים העסקיים בתוך החברה. גם בסלברייט, אליה הצטרפתי לאחרונה כמנמ”רית, אני חלק מהחשיבה הגדולה הזו, והמטרה היא לתרגם את זה אחורה כדי לתת פתרונות דיגיטליים ותהליכיים שיתאימו לשינוי ולמטרות העסקיות.
ספרי לנו קצת על סלברייט ומה היא עושה.
סלברייט מפתחת פתרונות מקצה לקצה לחקירות דיגיטליות. הטכנולוגיה שלנו מספקת לגופי אכיפת החוק בעולם כלי תוכנה מתקדמים לאיסוף, ניתוח, ניהול ושמירה של ראיות דיגיטליות, הכל בכפוף לצו שופט.
אם פעם רוב הראיות בזירת פשע היו פיזיות, היום לכ-90% מהפשיעה יש חתימה דיגיטלית כלשהי שנמצאת במקורות דיגיטליים רבים כגון בטלפונים ניידים, מחשבים ניידים, רשתות חברתיות, מטבעות קריפטו, שעונים חכמים, מצלמות אבטחה במעגל סגור, כלי רכב, רחפנים ועוד. כתוצאה מכך גופי החקירה ברשויות אכיפת החוק מתמודדים עם כמויות עצומות וגדלות של מקורות דיגיטליים ודאטה שצריך לשלוף מהם מידע, לנתח ולנהל אותו, מה שמשפיע על המהירות והיעילות של החקירות, וכידוע – זמן הוא אלמנט קריטי בפענוח חקירה.
הפלטפורמה של סלברייט (C2C) מסייעת ללקוחות שלנו בכל אחד מהשלבים הללו, ועוזרת למשל בחילוץ מהיר של מידע דיגיטלי ועד להפיכתו לראייה קבילה בבית המשפט.
מה האתגר הכי קשה שאיתו את מתמודדת בתפקיד שלך כיום?
סלברייט היא חברה בתנופה משמעותית שבונה עצמה לסקיילים מאוד גבוהים, ויש לאמץ הרבה תהליכי עבודה עסקיים חדשים, כולל להסתכל פנימה על ה-IT ולוודא שהוא מתאים לסקייל הזה, שהוא יכול לתמוך בחדשנות ובדינמיות שמאפיינות את העסק. כלומר, יש שני אתגרים משמעותיים שקורים במקביל – פעילות שמבטיחה שהעסק יעבוד ויתפתח וטיפול בשינויים שיבטיחו זאת, הן ב-IT והן בארגון עצמו.
למשל אנחנו עוסקים לאחרונה בהכנסה של Advanced analytics ושל GenAI. המטרה שלי היא להפוך את האנליטיקות המתקדמות ל-commodity, מוצר צריכה שיהיה נגיש לכל משתמש ולא רק לאנליסטים או בעלי תפקידים מסוימים, וגם נגיש מהמקומות בהם נמצא העובד ברגע נתון. לדוגמה, אם מישהו באמצע ישיבה צריך לברר כמה עובדות כדי לקבל החלטה, הוא יוכל לשאול את השאלה דרך ה-IM שלנו ולקבל תשובה שתאפשר לו קבלת החלטות בזמן אמת, ולא להמתין לאיסוף נתונים ובירורים שמתבצעים אחרי הפגישה. מאחורי זה יש המון טכנולוגיה ולכן אנחנו בונים modern stack אנליטי.
אתגר נוסף בעניין הזה הוא הדמוקרטיזציה של התובנות העסקיות. בעצם זו היכולת לאפשר לאנשים בארגון לקחת חלק בבניית המודלים העסקיים. במקום שיהיה רק IT שעושה את זה בשביל כולם, יהיו עוד אנשים בארגון שיתרמו להקמה של מודלים מאוד ספציפיים בתחומי ההתמחות שלהם (כספים, HR ועוד) תוך שמירה על השפה העסקית אחודה.
אם מישהו באמצע ישיבה צריך לברר כמה עובדות כדי לקבל החלטה, הוא יוכל לשאול את השאלה דרך ה-IM שלנו ולקבל החלטות בזמן אמת, במקום להמתין לאיסוף נתונים ובירורים. מאחורי זה יש המון טכנולוגיה ולכן אנחנו בונים modern stack אנליטי
באיזה תהליך שהובלת את הכי גאה?
זה כמו לשאול הורה באיזה ילד הוא הכי גאה, אני גאה בכולם! בסלברייט אני רק חודשיים לכן מוקדם מדי לענות. בסייברארק הייתי חלק מהצוות שהוביל את הטרנספורמציה של החברה והשינויים הגדולים שהפכו אותה לחברת אנטרפרייז גלובלית ודרשו גם שינויים ב-IT: בתהליכים, תשתיות, מוצרים. אני מאוד גאה בצוות שהיה לי שם ובעשייה שלו, ביחד הפכנו הרבה פעמים את הבלתי אפשרי לאפשרי.
אילו שינויים יעבור לדעתך שוק מערכות המידע בשנים הקרובות?
המגמה הבולטת היא מעבר של שירותי ה-IT למודל של -IT as a Service, תהליך שכבר קורה והמשמעות שלו היא להנגיש למשתמשים הארגוניים כמה שיותר שירותים על בסיס אוטומציות, תהליכים פרו-אקטיביים ושירותי self service. לפי התפיסה הזו, ככל ששירותי ה-IT יהיו מודרניים ויהפכו לסוג של קומודיטי, המשתמשים שלנו יצרכו את השירותים תוך צמצום התלות באנשי ה-IT וקיצור זמני ערך (TTV) משמעותי. זה ישפיע גם על הפתרונות שנספק, גם על אופן הניהול שלהם וגם על אופן האינטראקציה עם הארגון והשותפות. לצד זאת, אנחנו ב-IT נוכל להתמקד ולהפנות משאבים לעשייה יותר מורכבת ויותר משמעותית לארגון.
ככל ששירותי ה-IT יהיו מודרניים ויהפכו לסוג של קומודיטי, המשתמשים שלנו יצרכו את השירותים תוך צמצום התלות באנשי ה-IT וקיצור זמני ערך (TTV) משמעותי
אם מנמ”ר אחר שואל אותך: ענן ציבורי, פרטי או היברידי ולמה. מה תעני?
זה תלוי בסוג הארגון והצרכים העסקיים, מידת הרגולציה, סוג הלקוחות וכדומה. במקומות שניתן ומשתלם לדעתי צריך לדחוף לענן במה שאפשר. כל מנמ”ר צריך לשאול את עצמו מהם המקומות שבהם ענן יהיה מכפיל כוח, איפה הוא יהיה הכי אפקטיבי ויביא ערך גבוה לארגון. בנוסף, כל חברה צריכה להסתכל על העסק והלקוחות שלה ולבחור סביבה בהתאם. לדוגמה אצלנו בסלברייט, כדי לתת שירות לחלק מהלקוחות שהם גופים פדרליים, אנחנו חייבים ענן פדרלי ולכן יש לנו מספר סוגי עננים. מנמ”ר של בנק, תחת הרגולציה של המגזר הפיננסי, אולי יעדיף ענן פרטי או היברידי.
בעולם מקביל אם לא היית CIO, במה היית עוסקת?
קל – רופאה. רציתי להיות רופאה מאז שהייתי ילדה, ואז הבנתי שרק בגיל 40 אני אתחיל באמת לעבוד אז שיניתי כיוון והלכתי ללמוד תעשיה וניהול בטכניון, עם התמחות במדעי המחשב.
איזה גאדג’ט את הכי רוצה לקנות עכשיו?
תא טלפורטרציה. אני מכורה ל”Star Trek” (“מסע בין כוכבים”) מילדות, וחובבת של Mister Spock. מאז אני מקווה שיום אחד יהיה תא טלפורטציה ושאני אהיה בין הראשונים ליהנות ממנו.
לאיזה פודקאסט את מאזינה וכולם חייבים להכיר?
“אחד ביום” – פודקאסט שנותן זווית אחרת על אקטואליה. אין לי הרבה זמן פנוי אז אם כבר אקטואליה אני בוחרת לשמוע משהו שהוא גם אקטואלי וגם מרחיב ידע, אני אוהבת שהם לוקחים משהו נקודתי מהחדשות ונותנים לו הקשר רחב יותר ועמוק יותר, כולל עובדות היסטוריות שמסבירות תהליכים ותוצאות.
גם “מדרסה” – אתר ואפליקציה ללימוד ערבית מדוברת. לטעמי אנחנו חייבים להבין את השכנים שלנו ואת העמים שחיים איתנו, לפני כשנה וחצי סימנתי לעצמי שחייבת לדעת את השפה.
לאיזו חברה או מנמ”ר אחרים את רוצה לפרגן על עבודה טובה?
אני רוצה לפרגן ל-KTRUST – סטארטאפ מאוד חדשני שהייתי שותפה בו שנה וחצי – חברה מדהימה עם אנשים שהם בעיניי מודל לחדשנות וגם לנחישות, תשוקה ומקצועיות.
ואחת לסיום: תני לנו טיפ לניהול עובדים.
אני תמיד מציבה רף גבוה, אני בעד לזרוק אנשים למים אבל מקפידה לתת להם חכה. לא מספיק להטיל את המשימה ולצפות שתתבצע, צריך לדאוג שיהיו לאנשים כלים ורקע שיסייעו להם בדרך ושייהנו מהדרך. אנשים מונעים מהצלחות ומתחושה שהם צמחו והתפתחו, והתחושה הזו בונה ביטחון לקראת המשימה הבאה. אני גם חושבת שקשב והכלה הם קריטיים בניהול אנשים. כולם רוצים להצליח, אבל לכל אחד יש את האישו המיוחד שלו: כדי להניע ולשתף פעולה צריך להקשיב ולהבין מה האתגרים שלו, מה המטרה, מה מפריע.
אני רוצה לסיים במשהו אחר: מאז השבעה באוקטובר אני מקבלת השראה מהאנשים הטובים שעושים דברים טובים בעם שלנו, וחשוב לי לציין את האנשים שאני מתנדבת איתם בפרויקט “פיצות באהבה”. הם מגיעים פעם בשבוע לשטח, לאורך הגבולות היכן שחיילי המילואים נמצאים, ואופים להם פיצות חמות במקום. ועבורם זה לא רק לבטן, זה בעיקר לנפש. אלה אנשים שנותנים מכספם, מזמנם, ממרצם, וזו השראה גדולה.