ההוצאות על ענן הגיעו ל-321 מיליארד דולר ויגדלו השנה ב-19%

המרדף אחרי הבינה המלאכותית ממשיך במרץ, כאשר המרוויחות הגדולות הן אמזון, מיקרוסופט וגוגל, שצפויות להוציא יחד 255 מיליארד דולר על פיתוח תשתיות ענן

אהוד קינן
2.3.25
ההוצאה על ענן רק צומחת. צילום: panumas nikhomkhai, pexels

ההוצאה על ענן רק צומחת. צילום: panumas nikhomkhai, pexels

שלוש ספקיות הענן המובילות בעולם – מיקרוסופט, אמזון וגוגל – מחזיקות בנתח של 64% משוק הענן, וההוצאות שלהן  בתחום הולכות לצמוח ב-19% במהלך השנה הקרובה. כך עולה ממחקר של חברת מחקר השוק Canalys.

ב-2024 ההוצאות על ענן עלו בשיעור דומה של 20 אחוזים בהשוואה ל-2023 והגיעו לסכום של 321.3 מיליארד דולר. על פי המחקר, הסיבה המאוד לא מפתיעה לעלייה הזאת היא הצמיחה של מודולי בינה מלאכותית.


כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime


דאטה סנטרים בצמיחה

הנתונים הללו מתפרסמים זמן קצר לאחר פרסום דוח של Synergy, לפיו ההוצאות ברחבי העולם על חומרה ותוכנה לדאטה סנטרים תסתכם ב-34 אחוזים יותר מאשר ב-2023 ותגיע לשיא של כל הזמנים. בנוסף, בנובמבר האחרון פורסם דוח של גרטנר, ולפיו ב-2024 חל זינוק בהקמת תשתיות הקשורות ל-AI על ידי ספקי טכנולוגיה, מה שהוביל להוצאות גבוהות על דאטה סנטרים באירופה. החברה צפתה אז כי מנהלי מערכות מידע באירופה (CIOs) ימשיכו להשקיע בענן הציבורי, בסכומים שיגיעו ל-123 מיליארד דולר עד סוף השנה.

מיקרוסופט תשקיע 100 מיליארד דולר בענן

על פי הדוח של Canalys, במחצית השנייה של 2024, ספקי הענן המובילים דיווחו כולם על תשואות חיוביות מהשקעות ב-AI, כאשר ליישומי בינה מלאכותית הייתה השפעה ניכרת על ביצועי עסקי הענן הכוללים שלהם.

הדוח חוזה כי החברות ימשיכו לפתח תשתיות ענן ובינה מלאכותית ושההוצאות יגדלו בהתאם: אמזון הוציאה 26.3 מיליארד דולר ברבעון האחרון, וסך הוצאות ההון שלה צפוי לעבור את ה-100 מיליארד דולר ב-2025. מיקרוסופט הוציאה 22.6 מיליארד דולר, והיא מתכננת להשקיע כ-80 מיליארד דולר במרכזי נתונים במהלך השנה. גוגל הודיעה כי היא צופה שהוצאות ההון שלה יגיעו לכ-75 מיליארד דולר ב-2025.

הביקוש עלה על ההיצע ופגע בהכנסות

למרות תחזיות רבות ונתונים שמצביעים חד משמעית על אפיק טכנולוגי שייצור הכנסה, לא כולם נהנים מהצמיחה הזאת. בדוח מצוין כי בעוד אמזון, המובילה בשוק, שמרה על קצב צמיחה שנתי של 19%, בהתאמה לרבעון הקודם, אצל האחרות המצב קצת שונה. מיקרוסופט וגוגל חוו ירידה קלה בשיעורי הצמיחה השנתיים שלהן בהשוואה לרבעון הקודם. הסיבה לכך: עודף ביקוש. ספקיות הענן דיווחו על קיבולת מוגבלת, מה שיצר מאזן היצע-ביקוש הדוק.

הביקוש, מראים מחקרים אחרים, אכן גובר. בסקר נוסף שפורסם לאחרונה ונערך על ידי סיילספורס, כמעט כל מנהלי ה-IT (כ-93%) השיבו שבכוונתם להטמיע סוכני AI בשנתיים הקרובות, או שהם כבר הטמיעו אותם. ההטמעה של הטכנולוגיה בתוך החברות יכולה להופיע כמובן בתור צ'אטבוט ללקוחות, אבל גם לניתוח דאטה מקיף שחוסך שעות עבודה אנושיות ולשירותים פנים ארגוניים – כמו מאגרי ידע לעובדים.

משרות פתוחות

אולי פיספסת

קטגוריות

זה המקום להכיר את החברות, המשרדים וכל מי שעושה את ההייטק בישראל (ויש גם מלא משרות פתוחות!) #תוכן מקודם