ה-FTC תובעת את ג'ון דיר: התוכנה שלכם מפרה את הזכות לתקן
חברת הכלים החקלאיים הוותיקה מגבילה את הלקוחות שלה באמצעות תוכנת אבחון שבלעדית רק למרכזי שירות מורשים. ג'ון דיר: יש לנו כלי אבחון-עצמי; שינוי בתוכנה שלנו יכול לפגוע בבטיחות המוצר ובביצועים
רשות הסחר האמריקאית, ה-FTC, הודיעה שתבעה את חברת הציוד החקלאי הגדולה והפופולרית ג'ון דיר, על כך שהיא מונעת מצרכניה לתקן את הטרקטורים והכלים האחרים שלהם בעצמם או במרכזי שירות פרטיים.
ג'ון דיר, שהוקמה לפני יותר מ-180 שנה, הפכה בעשורים האחרונים מיצרנית של כלי חקלאות גם ליצרנית של תוכנה, שהופכת את הכלים שלה לחכמים. כך החברה הייתה יכולה, בין השאר, להשבית טרקטורים וכלים חקלאיים שונים שפלסטינים ניסו לבזוז ולהעביר לשטחי הרצועה בתחילת המלחמה, כפי שפורסם בגיקטיים.
עשרות שנים של הגבלת צרכנים
לצד היתרונות, חלק מהפיצ'רים החכמים של ג'ון דיר הם בעוכריהם של החקלאים, לפי התביעה. "הציוד שהופך למתקדם יותר ויותר, דורש תוכנה לאבחון ולתיקון בעיות הקשורות לפונקציות אלקטרוניות, ורק לג'ון דיר יש את המידע והידע ליצור את הכלי החיוני הזה", נכתב בתביעה של ה-FTC.
כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime
עוד מוסיפים בתביעה כי "על ידי הגבלת הזמינות של הכלי הזה רק לסוכנויות של ג'ון דיר, החברה מכריחה חקלאים לפנות לסוכנויות שלה לצורך תיקונים קריטיים, במקום לבצע את התיקונים בעצמם או לבחור במתקן עצמאי שעשוי להיות זול יותר, קרוב יותר, מהיר יותר או אמין יותר".
ב-FTC מציינים כי הפרקטיקות המגבילות הללו נהוגות במשך עשרות שנים וכי היא דורשת בתביעה שלה להפסיק אותם, ולאפשר למרכזי שירות עצמאיים לקבל גישה לכלי האבחון והתיקון.
הזכות לתקן
התביעה הזאת מוגשת במסגרת מאבק צרכני גדול יותר של "הזכות לתקן". ארגוני צרכנים, מחוקקים וחברות שבעצמן מציעות שירותי תיקון נאבקות בשנים האחרונות ביצרניות הגדולות על הזכות לתקן מכשירים לבד, וללא תלות ביצרן. החברות מצידן נאבקות בחזרה, בין השאר בטענה כי תיקון עצמי או במעבדה לא מורשית יכול לפגוע בתקינות המוצר או בבטיחות שלו.
לפני כשנתיים וחצי אפל השיקה תוכנית לתיקון עצמי של מכשירים, וכשעיתונאים ניסו להפעיל איתה הם גילו שאפל הופכת את זה לקשה ובלתי משתלם עד רמת גיחוך. בעוד ערכת תיקון של גורמים חיצוניים מגיעה במארז קטן, מי שרצה ערכת תיקון עצמי רשמית של אפל, גם אם לצורך החלפת מסך שבור, קיבל בהשאלה שתי מזוודות ענקיות, עם ציוד שמאוד מורכב לתפעל לבד – כך שיהיה צריך פשוט לעשות זאת במעבדה מורשית.
באפריל האחרון הפרלמנט האירופי הצביע בעד דירקטיבה שמקבעת את הזכות לתקן, ומדינות האיחוד נדרשות לחוקק חוקים מקומיים שיתמכו בכך במהלך השנה וחצי הקרובות. בארה"ב החוק אומץ כבר במדינת קולורדו.
סיכונים הקשורים להפעלה בטוחה
במסמך שפירסמה ג'ון דיר באתר שלה, טרם הגשת התביעה, היא כותבת שהיא תומכת בזכות לתקן, אבל מסייגת את עצמה. "אנו תומכים באופן מלא בכך שלקוחות יתחזקו, יאבחנו ויתקנו את הציוד שלהם בצורה בטוחה", נכתב במסמך, "זו הסיבה שאנו מספקים כלים, חלקים, סרטוני הדרכה, מדריכים וגישה מרחוק כדי לאפשר ללקוחות לעבוד על המכונות שלהם".
בהמשך נכתב כי עם זאת, "איננו תומכים בכך שלקוחות ישנו את התוכנה המוטמעת בציוד בשל הסיכונים הקשורים להפעלה בטוחה של הציוד, עמידה בתקני פליטה, ביצועי מנוע, אבטחת מידע, תוקף אחריות ושווי מכירה חוזרת".
בחברה מציינים כי קיים כלי בשם Customer Service ADVISOR "שמאפשר ללקוחות ומתקנים עצמאיים לצפות בתרשימים, בהגדרות קודים דיאגנוסטיים ולמצוא מידע נוסף שיסייע להם לתקן את המכונות שלהם". אך ב-FTC מסבירים כי הוא נחות יותר, ואני מאפשר תיקון מלא של הכלים.