85% מהיצרנים סבורים כי עליהם לאמץ חדשנות כדי להישאר תחרותיים
כך לפי דו"ח חדש של חברת סיילספורס. השינויים הבולטים: שילוב של טכנולוגיות חדשות כמו בינה מלאכותית ונכסים מקושרים
לאחר שנים של שיבושים בשרשרת האספקה, אי-ודאות כלכלית ומתח גיאופוליטי, תעשיית הייצור עומדת בפני צורך דחוף להתפתח. על פי דו"ח מגמות הייצור של סיילספורס, מחקר גלובלי חדש שסקר מעל 800 מקבלי החלטות בתעשייה, 85% מהם הצהירו כי עליהם לחדש ולשדרג את הפעילות היומיומית שלהם כדי להישאר תחרותיים.
לפי הסקר, 97% מהיצרנים שואפים לשינויים אסטרטגיים בתחומי השירות והלוגיסטיקה שלאחר המכירה (aftermarket), ו-26% מהם מתארים שינויים אלה כ"שיפוץ מלא". בין השינויים הבולטים: שילוב של טכנולוגיות חדשות כמו בינה מלאכותית ונכסים מקושרים (connected assets) – מכונות, ציוד תעשייתי, כלי רכב ומכשירים עם חיישנים, תוכנה ויכולות קישוריות – המיועדים לשפר את השירותים, ליצור אפיקי הכנסה חדשים, להתבדל ממתחרים ולהגביר את נאמנות הלקוחות.
מדוע זה חשוב? היצרנים מתמודדים עם לחצים מכמה כיוונים. 59% עדיין חווים את ההשלכות של שיבושים בשרשרת האספקה לאחר מגפת הקורונה, ובנוסף אתגרים הנוגעים לכוח העבודה – המדורגים כמכשול העיקרי לצמיחה – הולכים ומחריפים עם פרישת עובדים ותיקים וצמיחה איטית מדי של דור עובדים חדש. במקביל, טכנולוגיות חדשניות כמו ייצור חכם ובינה מלאכותית מציעות הזדמנויות לצמיחה אך גם מציבות אתגרים ייחודיים.
דאטה, שרשראות אספקה וכמובן GenAI
דאטה איכותי הוא נדבך קריטי לכל עסק בתעשייה, אך במיוחד ליצרנים המסתמכים על שותפויות ונכסים מקושרים לפתיחת אפיקי הכנסה חדשים ולהתאמה אישית של שירותים ללקוחות. עם זאת, 78% מהמשיבים ציינו שהם מבזבזים זמן רב בחיפוש אחר מידע בין מערכות. לדוגמה, רק 42% מהעובדים שיש להם גישה לנתוני נכסים מקושרים נהנים מתצוגה משולבת ונגישה במלואה, ואתגר זה רק יגדל עם גידול משמעותי של 22% בנפח נתוני הייצור בין 2023 ל-2024.
על פי הדו"ח, 80% מהיצרנים מתנסים בבינה מלאכותית ו-36% מהם כבר מיישמים אותה במלואה. במכירות, בשירות, בשיווק ובתפעול מקרי השימוש ב-GenAI (כמו יצירת תוכן) נפוצים יותר ממקרי השימוש ב-Predictive AI (74% לעומת 47%), למרות שמדובר בטכנולוגיה חדשה יחסית. רק בעתיד נוכל להבין כיצד התעשייה מיישמת את התצורה החדשה ביותר של AI, סוכנים (Agents).
תחילת העשור התאפיין בחוסר התאמה בין היצע וביקוש, עלויות גבוהות ולקוחות לא מרוצים. 83% מהנשאלים ציינו שהחברה שלהם פועלת למודרניזציה של שרשרת האספקה, אך רק כ-50% או פחות מהיוזמות הללו נחשבות ל"יעילות מאוד" במדדים כגון יעילות, הפחתת עלויות וחוסן מפני סיכונים עתידיים. בארה"ב יוזמות השורינג ו-nearshoring ממשיכות לצבור תאוצה – 61% מהיצרנים מצפים שיותר מהמוצרים שלהם ייוצרו במדינה במהלך השנה הבאה, ו-44% מהם מאמינים שהדבר נכון גם לגבי מקורות חומרי הגלם.
מכירות ושיווק בראש סדר העדיפויות
רוב משמעותי של היצרנים משקיעים בשירותים ובלוגיסטיקה שלאחר המכירה (aftermarket), המגדילים את תזרים ההכנסות ומספקים פתרונות מקיפים כמו שירותי תיקון ותחזוקה. עם זאת, יוזמות מכירות ושיווק נתפסות כעדיפות השקעה עליונה. רק שניים מתוך חמישה נשאלים מגיעים ליעדים כגון ערך הזמנה ממוצע ואורך מחזור מכירות. בעוד שהלחץ על השוליים והרווחיות הוא המניע המרכזי, רבים מהמשיבים ציינו גם את הצורך בגמישות רבה יותר כדי להסתגל במהירות לכוחות השוק המשתנים.
"מול אתגרים מאקרו-כלכליים כגון מתיחות גיאופוליטית, חוסר יציבות בשרשרת האספקה, אי ודאות כלכלית וכוח עבודה מתבגר, תעשיית הייצור צריכה להיות זריזה, מחוברת ואינטליגנטית יותר", אמר אחיוט ג'ג'ו (Achyut Jajoo), סמנכ"ל בכיר ומנכ"ל תחום ייצור ורכב בסיילספורס, "לשם כך, היצרנים חייבים למנף את כל הנתונים שלהם כדי להפעיל טכנולוגיות בינה מלאכותית שיסייעו להם לשפר את היעילות התפעולית וליצור זרמי הכנסה חדשים בשוק השירות ובשלבים שאחרי המכירה".