50 מיליון משקי בית התחברו לשידור החי ונטפליקס חטפה נוקאאוט

הקרב של ענקי האגרוף מייק טייסון נגד ג'ייק פול הוביל לקריסה בשירותי Netflix, מה באמת קרה שם?

עידן בן טובים, מערכת גיקטיים
17.11.24

תמונה: נטפליקס

בליל שבת (שעון ישראל), נטפליקס ניסתה לעשות משהו שאפתני ושונה, ולשדר את הקרב בין ג’ייק פול למייק טייסון, בשידור חי שזמין לכל המנויים שלה ברחבי העולם. בתור אדם שהתעורר מוקדם כדי לצפות בקרב, אני יכול להעיד שהקרב עצמו היה כנראה החלק הכי משעמם באירוע הזה (לא תאמינו, אבל מתאגרף בן 27 ניצח מתאגרף בן 58), שמסמל בעיה טכנולוגית אמיתית עבור נטפליקס.

השרתים של נטפליקס על החבלים

בואו נחזור לרגע לבסיס. הקרב של ג’ייק פול נגד מייק טייסון פומפם במשך לא מעט זמן על ידי נטפליקס, כשבניגוד לפחות או יותר כל שאר התכנים שאתם צופים בהם בנטפליקס, הוא הועבר בשידור חי, ובניגוד לנהוג בארצות הברית ובשאר העולם, זה לא היה Pay Per View שאתם צריכים להוסיף עבורו כסף. אתם מנויים של נטפליקס? אתם יכולים לצפות באחד מאירועי הספורט הגדולים של התקופה האחרונה ללא תוספת תשלום. זה לא שנטפליקס לא קיימה שידורים חיים מעולם. קדם לכך ספיישל של כריס רוק, איחוד של “Love is blind”, כמה אירועי גולף וטניס וכמובן ה-Roast הנפלא של טום בריידי. אבל אף אחד מהאירועים הללו לא היה אירוע כל כך משמעותי כמו אירוע שבו אחד מהמשפיענים הגדולים בעולם שבמקרה גם מתאגרף עומד להיכנס לזירה עם אגדת איגרוף חיה. קרב ראווה שהתוצאה שלו צפויה מראש, אבל כולם כמובן יושבים ומייחלים לסיפור קאמבק היסטורי שידברו עליו עשורים קדימה. זה כמובן לא קרה, וגם לא ראינו נוקאאוט חד משמעי שישלח הדים ברחבי העולם. כלומר, חוץ מזה שקרה לשרתים של נטפליקס.

באמצע הצפייה באירוע, הופיע סימן ה-Buffer המוכר שבמקרים רבים גם הוביל לקריסה של השידור ולהודעת שגיאה מגזלטת שביקשה מהצופים לבדוק את חיבור האינטרנט שלהם (שלי מצוין. תודה על הדאגה, נטפליקס). לאחר מכן ניסיונות כניסה נוספים לשידור הובילו לעוד שגיאות וקריסות, וברגעים מסוימים בכלל לא יכולתי לפתוח את האפליקציה בטלוויזיה. בסופו של דבר, כשעברתי לאפליקצייה באייפון, הצלחתי להשתחל אחרי כמה ניסיונות לשידור החי שסבל מלא מעט תקיעות, גמגומים, Buffering וגם קריסה באיכות השידור. במקביל אליי, אושרי מהמערכת למשל, לא הצליח להתחבר לשידור בשום שלב. זו הייתה חוויה מתסכלת למדי, והרשת געשה ושצפה בלא מעט תלונות, וכמובן Memes מצוינים. נראה שפחות מהתוצאה הצפויה של הקרב הגדול, השיח התמקד בנטפליקס ובחוסר המוכנות שלה, וכ-100 אלף תלונות הצטברו ב-Downdetector. עכשיו אנחנו גם יודעים קצת יותר מה קרה שם.

“רואים באירוע הזה הצלחה מסחררת”

כבר בשלב הקרב הראשי הראשון בין סרנו לטיילור, נטפליקס דיווחה כי 50 מיליון משקי בית התחברו לשידור החי, ובקרב בין טייסון לפול, עמד המספר הזה על 60 מיליון משקי בית מרחבי העולם. בואו נשים לרגע את העניין בפרופורציות. בחודש שעבר נטפליקס דיווחה על 282.72 מיליון מנויים, כך שאמנם ההגדרה של “משקי בית” לא ברורה במיוחד במקרה הזה, אבל בחישוב מהיר, אפשר להבין שכמעט 1 מכל 5 מנויים שלה צפה באירוע – בו זמנית. לפי נתוני נטפליקס, אלו הם נתוני המרה די מטורפים, אם כי לא ברור כמה אנשים רצו ולא הצליחו לצפות בשידור. נזכיר שאחד משיאי הסטרימינג נצפו בשנה במשחק הפלייאוף של ה-NFL בשירות Peacock שהצליח להביא 23 מיליון צופים בממוצע, והוא גרם לשבירת שיאי צריכת האינטרנט. בשיא הערב, נטפליקס דיווחה כי 65 מיליון משתמשים צפו בקרב בו זמנית.

מארק גורמן, שבדרך כלל אנחנו רגילים לשמוע ממנו הדלפות על מוצרי אפל, הביא ציטוט של אליזבת’ סטון, ה-CTO של נטפליקס, בשיחה עם עובדים: “הסקייל חסר התקדים הזה יצר אתגרים טכנולוגיים רבים, שהצוות שלנו טיפל בהם בצורה מבריקה עם תעדוף של יציבות השידור עבור רוב הצופים. אני בטוחה שראיתם את השיח בתקשורת וברשתות החברתיות בנוגע לאיכות השידור. אנחנו לא רוצים להתעלם מהטענות של חלק מהלקוחות שלנו, ואנחנו יודעים שיש מקום לשיפור, אבל אנחנו עדיין רואים באירוע הזה הצלחה מסחררת”, כתבה.

בקרוב האירוע החד פעמי הופך לשבועי

תמונה: WWE/Netflix

האירוע הגדול הבא של נטפליקס נמצא כבר מעבר לפינה, כשבחג המולד היא תשדר בשידור חי לראשונה משחק פוטבול של ה-NFL. במקרה הזה, מדובר באירוע הרבה יותר ממוקד לשוק האמריקאי וסביר להניח שהוא לא יגיע להישגים משמעותיים ברחבי העולם כמו פול נגד טייסון. אבל רגע לאחר האירוע הזה, עומד לקרות משהו שאולי מדבר קצת יותר לקהלים בינלאומיים, כשנטפליקס תעבור לשדר לראשונה בתולדותיה אירועי “ספורט” על בסיס שבועי. למה במרכאות? ובכן, כי ב-6 בינואר נטפליקס מתחילה לשדר את Monday Night Raw, תוכנית הדגל של אירגון ההיאבקות הבידורית WWE, כאשר ברחבי העולם נטפליקס תשדר את כל התוכניות של האירגון. זה אומר שמדי שבוע, נטפליקס צופה שמיליונים יתחברו לשידורים חיים באופן קבוע, והיא הייתה מוכנה לשלם על זה למעלה מ-5 מיליארד דולר ל-5 השנים הקרובות. על אף ש-WWE פופולרית בעיקר בארצות הברית, היא עדיין זוכה לקהל לא קטן ברחבי העולם, שלפתע יקבל גישה מאוד פשוטה לצפייה, בלי ערוצי ספורט כמו בישראל, בלי צורך בכבלים, אלא באפליקציית הסטרימינג הפופולרית בעולם. זה אירוע משמעותי, שסביר להניח שנטפליקס תנסה למנף היטב, ותקדם בצורה משמעותית, כך שיכול להיות שנתוני הצפיה המוצלחים של אירגון ההיאבקות עומדים לצמוח. אמנם לא ברמה של הקרב בין טייסון לפול, אבל כשזה קורה פעם בשבוע, כדאי שהם יהיו ערוכים לזה.

האירוע של פול נגד טייסון הוכיח שגם חברת הסטרימינג הגדולה בעולם עוד לא חסינה מפני המגבלות הטכנולוגיות. כאשר עשרות מיליונים ברחבי העולם מתנפלים על פלטפורמה בו זמנית וצורכים ממנה גיגות על גבי גיגות של מידע – זהו לא אירוע סטרימינג סטנדרטי. אנחנו רואים את זה קורה בכל פעם שנפתחת מכירת כרטיסים ב-Ticketmaster להופעות גדולות כמו של טיילור סוויפט, אנחנו רואים את זה קורה גם במערכות עדכוני התוכנה של אפל בכל פעם שגירסה חדשה של iOS יוצאת ואנחנו רואים את זה קורה באתרי רכישות בסיילים גדולים. כשכולם מתנפלים ביחד, הכל נופל. אם השידורים הלינאריים הקלאסיים דרך חברות הכבלים והלווין באמת בתהליך גסיסה, כנראה שהטכנולוגיה וההיערכות צריכות להתפתח הרבה יותר כדי שאירועים שכאלו לא יחזרו על עצמם.

איך היה אפשר למנוע את זה?

אבל האם היה אפשר למנוע את הפיאסקו הזה? בשיחה עם גיקטיים מסביר שוקי איתן GM, Media& Telecom בחברת Kaltura, אשר עובדת עם ספקיות תוכן בתחום הנגשת הוידאו, כי נטפליקס היא סוג של אמנית אופטימיזציה. לדבריו, החברה יצרה שיתופי פעולה עם המון ספקיות אינטרנט ברחבי העולם, כך שתכנים חדשים שעולים לנטפליקס כבר יושבים אצל הספקיות, בעוד האפליקציה יודעת את הדרך הטובה ביותר לקבל את הוידאו מספק האינטרנט הקרוב ביותר. התוצאה היא חווית השימוש החלקה שאתם מכירים מנטפליקס ביום-יום. אבל הבעיה היא, שאת האופטימיזציה הזאת נטפליקס יצרה ל-VOD שלה. “כשאתה עובר מ-VOD ללייב, הארכיטקטורה הרבה יותר מורכבת”.

לדבריו, כששירות טלוויזיה בסטרימינג, או כל שירות אחר, יודע שהוא עומד לקראת Peak כלשהו, כלומר התנפלות המונית על השירות שתתבטא בכמות משמעותית, הוא יכול לבצע היערכות ראשונית, על ידי סקיילינג למודלים בענן ולענן עצמו. בשלב הזה, לא מספיק רק לעשות סקייל לענן, אלא גם ליצור יכולת ל-Queue, כלומר תור שבו המשתמשים עומדים ברגע הלחץ, וממתינים לתורם להיכנס ולצפות בשידור בעוד הענן מבצע את הסקייל. “אם אין לך את היכולת הזאת להשאיר אנשים בתור, הם עפים מהמערכת”, אומר איתן, וזו אכן הייתה החוויה שלי ושל רבים בצפייה בשידור החי בנטפליקס. וברמה השלישית, ספק השירות צריך לוודא שה-CDN, ה-Content Delivery Networks, יהיו כמה שיותר קרובים ללקוח כדי להאיץ את קבלת הסטרים. כל הרכיבי האלה צריכים לעבוד בהרמוניה כדי לספק לכם שידור חי רציף ואיכותי, מסביר איתן. “היה שיפור תוך כדי השירות. אני מניח שהגדילו דרסטית את צריכת הענן שלהם, ועשו אופטימיזציה בלייב ב-CDN, שזה לפתוח עוד שרתים. מאחורי הקלעים זה אירוע משמעותי שצריך לנהל. יש פרוטוקולים אוטומטיים, אבל זה לוקח כמה דקות. היוזרים בהתחלה נתקלו בבאפרינג, ולאורך כמה דקות בהמשך השירות השתפר משמעותית והתייצב”. לדבריו, לקראת שידור משחק ה-NFL ו-WWE, סביר להניח שנטפליקס ימשיכו לבצע אופטימיזציה מורכבת לשידורי הלייב כדי למנוע שמקרה שכזה יקרה שוב.

הכתבה פורסמה לראשונה בגיקטיים

No comments found.

משרות פתוחות

אולי פיספסת

Geektime INSIDER

זה המקום להכיר את החברות, המשרדים וכל מי שעושה את ההייטק בישראל (ויש גם מלא משרות פתוחות!) #תוכן מקודם